Sprawdź, co musisz zmienić w Prestashop w związku z dyrektywą Omnibus! 

Rok 2023 to czas zmian. Od jego początku zaczęły obowiązywać nowe zasady w branży e-commerce. Mowa o dyrektywie Omnibus, której głównym zadaniem jest chronienie praw konsumentów. Równocześnie oznacza to nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Jak to ma się do systemu PrestaShop? Odpowiedź znajdziesz w artykule!

Celem dyrektywy Omnibus jest ochrona konsumentów przed nieuczciwymi praktykami ze strony przedsiębiorców. Problematyczną kwestią są bowiem przekłamane akcje promocyjne. Działania firm w tym zakresie były dwojakie.

  • Powszechną praktyką w firmach było podnoszenie cen swoich produktów niedługo przed promocją, a następnie obniżanie ich do standardowych (sprzed podwyżki).
  • Zdarzało się również, że przedsiębiorcy nie dokonywali żadnych zmian w cenach, ogłaszając obniżki, których de facto nie było. 

Dyrektywa Omnibus ma to zmienić w prosty sposób. Nakłada ona na firmy nowe obowiązki. Konieczne będzie wskazywanie w czasie promocji, jaka była najniższa cena produktu w ciągu ostatnich 30 dni. Celem jest uczciwość i transparentność. Klient ma wgląd w to, czy promocja jest nią rzeczywiście. Omnibus ma sprawić, że zwiększy się uczciwość handlu. Od zasady tej są pewne odstępstwa. Jeśli produkty mają krótką datę przydatności lub są nowościami – dyrektywa nie obowiązuje.

Kiedy dyrektywa Omnibus wchodzi w życie?

Dyrektywa Omnibus sprawia, że zasady dotyczące zakupów online stają się bardziej przejrzyste i uczciwe. Wchodzi w życie 1 stycznia 2023 roku, sprawiając, że jest to ważna data dla przedsiębiorców z branży e-commerce. Dyrektywa wprowadza również zmiany w zakresie prawa do odstąpienia od umowy. Ma to przyczynić się do większego zaufania konsumentów do zakupów online. 

Kary za nieprzestrzeganie dyrektywy Omnibus

Omnibus to ten rodzaj dyrektywy, której korzystniej jest nie lekceważyć. Nieprzestrzeganie przepisów opisanych w dyrektywie Omnibus wiąże się z poważnymi konsekwencjami.Dla właścicieli sklepów online może grozić karą pieniężną w wysokości 20 tysięcy złotych. To jednak nie wszystko, bo trzykrotne niewywiązanie się z obowiązku może skutkować karą 40 tysięcy złotych.

Dyrektywa Omnibus porusza także inny, istotny obszar. Jest nim obowiązek dbania o prawdziwość opinii dostępnych na stronach sklepów. Komentarze muszą być prawdziwe, a negatywne opinie nie mogą być usuwane.

Prestashop: dyrektywa Omnibus zobowiązuje Cię do wprowadzenia zmian w swoim e-sklepie!

Dyrektywa Omnibus wiąże się z nowymi obowiązkami dla przedsiębiorców. Aby uniknąć kary, dobrze jest dopilnować wszystkiego na 100 procent. Wiemy, że może to być trudne. Jako Prestamax – oferujemy pomoc w tym zakresie. Jeśli Twój sklep internetowy jest oparty na PrestaShop – zgłoś się do nas po pomoc. Pomożemy Ci wypełnić nowe obowiązki w związku z dyrektywą Omnibus. 

Serdecznie zapraszamy do kontaktu z naszym Działem Obsługi. Zadzwoń: 601 503 301+(22) 188 11 18 lub napisz e-mail: kontakt@prestamax.pl